A gitározás egyik legfontosabb eleme a pengetés, vagyis a húrok megszólaltatása a jobb kézzel. (balkezeseknél ballal) A pengetés sokféle módon történhet, attól függően, hogy milyen stílust, hangzást vagy hatást akarunk elérni. Ebben a bejegyzésben bemutatok néhány alapvető és haladó pengetési technikát, amelyek segítenek fejleszteni a gitár játékodat. A terjedelem korlátozása miatt a felsorolás nem lesz teljes.
Angolban két külön szó van a pengetésre. A „strum” és a „pick”. A strum azt jelenti, hogy több húrt egyszerre pengetünk, általában akkordokat játszva. A pick azt jelenti, hogy egy húrt pengetünk, általában dallamokat vagy szólókat játszva. A magyar nyelvben nincs külön elnevezés ezekre a technikákra. Ebben a cikkben főleg az egyhúros pengetésről lesz szó.
A pengetésnek két iránya van: lefelé és felfelé. A lefelé irányú pengetés azt jelenti, hogy a pengetőt lefelé mozgatjuk a húrokon, a felfelé irányú pengetés pedig azt, hogy a pengetőt felfelé mozgatjuk a húrokon. A pengetés iránya kapcsolódik a kotta ritmus jelöléseivel: a leütésre lefelé, a felütésre felfelé pengetünk. A szünetekben nem áll meg a kéz, hanem a levegőt pengetjük, hogy fenntartsuk a ritmust. A jobb kéz tehát a belső metronómunk, amely segít követni a tempót és a dinamikát.
Fontosnak tartom megjegyezni, hogy a tizenhatodokat pengetve egy negyed ütemre négy pengetés jut, le-fel-le-fel. Érdemes kigyakorolni, ha felütéssel indul mondjuk az adott figcsi, akkor bizony felfelé pengetünk elsőként.
Gyakorlatok
A lefelé pengetést egy „alul nyitott doboz” a felfelé pengetést pedig a V alak jelzi. Érdemes némi időt tölteni a gyakorlással. Ha ezek már jól mennek, találj ki magadnak hasonlókat, hozzáadott szünetekkel!
Itt csak a váltott pengetésre kell figyelned. Lentebb már változik a két tizenhatod egy nyolcaddá válásával:
A következőnél már „forog” a pengetés a negyedhez képest. Az páratlan negyedek le-föl-le, a páros negyedek pedig föl-le-föl sémát követik.
Mire ügyelj?
A pengetés sebessége és pontossága függ a pengető tartásától és mozgatásától. A pengetőt lazán, de biztosan kell tartani az ujjaink között, úgy, hogy a pengető hegye kissé kilógjon. A pengetőt nem kell túl erősen nyomni a húrokhoz, hanem könnyedén átsiklani rajtuk. A pengető mozgatását csak a csuklóból végezzük, finoman, mintha vizet ráznál le a kezedről.
A pengetés változatossága és kifejezőereje függ a pengetési mintáktól és a hangszer testének használatától. A pengetési minta azt jelenti, hogy milyen sorrendben és irányban pengetjük a húrokat, és milyen hosszúak vagy rövidek a hangok. A pengetési minták segítenek megteremteni a zenei stílust és a groove-ot.
Hanghatás változtatása jobb kézzel:
Ide tartozik a „palm mute” elnevezésű pengetési technika, amit akár a kíséret közben 1-2 húrt (kvintet, vagy power-chord ot pengetve) a tenyered élével tompítod a húrok rezgését. Ezzel egy olyan jellegzetes hangot kapsz, amit a bluesban vagy rockban sokat használnak, persze a metálos döngetést se hagyjuk ki a felsorolásból!
Jó tanács
Amikor egy egyhúros dallamot játszol, vagy az egymás után megszólaló hangok játszása közben egyik húrról áttérsz a másikra kénytelen leszel oda figyelni arra, hogy a meg nem szólaló húrok valóban némák maradjanak. Sok kezdő, és még a haladóbb gitárosok is „koszosan” játszanak. Ez azt jelenti, hogy berezonálnak olyan húrok, amiknek nem kéne szólniuk, e miatt disszonánssá teszik az adott darabot. Szerencsére a húrokat le tudod fojtani a pengető kezeddel is és a húrt fogó kezeddel is.
A pengetés továbbfejlesztése érdekében érdemes megismerkedni néhány haladó pengetési technikával is, amelyek különleges hangzást vagy sebességet tesznek lehetővé. Ilyen technikák például a sweep pick, amikor egy akkord hangjait egyetlen pengetéssel játsszuk lefelé vagy felfelé, a hibrid pengetés, amikor a pengetőt és az ujjainkat egyszerre használjuk a húrok megszólaltatására, vagy a tapping, amikor a pengető helyett az ujjainkkal ütjük a húrokat a fogólapon. De ezen utóbbiak majd egy másik cikk témája lesznek 🙂