Ha olyan gitáros vagy, aki blues- és rockzenét szeretne játszani, valószínűleg hallottál már a pentaton skáláról. De mi is ez pontosan, és hogyan tudod használni, hogy fantasztikus szólókat és riffeket alkoss?
Mi a pentaton skála?
A pentaton skála egy öt hangból álló skála, amely a dúr vagy moll skálából származik két hang kihagyásával. Például a C-dúr pentaton skála úgy jön létre, hogy a C-dúr skálából (C-D-E-E-F-G-G-A-H(B)) kivesszük a negyedik és a hetedik hangot (F és B(H)), így kapjuk a C-D-E-G-A-t. A pentaton skála a C-dúr skála (C-D-E-F-G-A). Hasonlóképpen, az a-moll pentaton skála az a-moll skála (A-B-C-D-D-E-F-G) és a második és hatodik hang (B és F) eltávolításával jön létre, így kapjuk az A-C-D-E-G-t.
Pontosan fogalmazva 7 -féle pentaton skála létezik, a dó, ré, mi, fá, szó, lá, ti pentatonok. De nekünk gitárosoknak, akik a könnyűzenében mélyedünk el a dó pentaton (ez a dúr) és a lá pentaton a(moll) a fontos.
Hol használjuk?
A pentaton skálát széles körben használják a bluesban és a rockzenében, mert egyszerű és sokoldalú hangzása van, amely számos akkordhoz és progresszióhoz jól illeszkedik. Emellett lehetővé teszi, hogy elkerüljük az olyan hangokat, amelyek ütközhetnek a harmóniával, például a dúr skála negyedik és hetedik fokát, amelyeket gyakran disszonánsnak vagy instabilnak tartanak. Így az improvizáció megtanulása, gyakorlása könnyebben elkezdhető.
Előnyei?
A pentaton skála egyik előnye, hogy az alaphangtól függetlenül ugyanaz az alakja és mintázata a gitár fogólapján. Ez azt jelenti, hogy a skálát könnyen át lehet transzponálni bármelyik hangnembe, egyszerűen a nyakon felfelé vagy lefelé mozgatva. Ha például tudod, hogyan kell játszani a C-dúr pentaton skálát, akkor a D-dúr pentaton skálát is játszhatod, ha az egész mintát két bunddal feljebb tolod. Ezt a gitár kialakításának köszönhetjük. Mindig azt mondom a tanítványoknak, hogy geometriai formákban gondolkodunk.
A pentaton skála másik előnye, hogy dúr és moll akkordok és hangnemek egyaránt játszhatók vele. Ez azért van így, mert a pentaton skála tartalmazhatja mind a dúr, mind a moll terc intervallumokat, amelyek az akkordok minőségét meghatározó hangok. Például a C-dúr pentaton skála (C-D-E-G-A) tartalmazza a C akkord dúr tercét (E) és moll tercet (Eb) is. Ez azt jelenti, hogy ugyanazt a skálát használhatod egy C-dúr vagy egy c-moll akkord fölött, attól függően, hogy melyik hangot hangsúlyozod vagy hajlítod. A régi Blues zenészek érezték, hogy a mollos Eb nem igazán illik a „képbe”, így elkezdték nyújtani az E hang felé. De nekünk, akik ebbe már „bele születtünk” már így természetes, ez a Blues…
Ennek illusztrálására nézzünk meg egy gyakori blues progressziót C hangnemben: C7-F7-G7. Ez a progresszió három domináns szeptim akkordból áll (a szeptim az adott skála 7. fokára utal), amelyek úgy jönnek létre, hogy egy kis szeptimet (b7) adunk egy dúr hármashangzathoz. A C7 akkord például a C-E-G-Bb hangokból áll. A pentaton skála, amely a legjobban működik ezen a progresszión, a c-moll pentaton skála (C-Eb-F-G-Bb), amely megegyezik az Eb-dúr pentaton skálával. Ez a skála tartalmazza a C7 akkord összes hangját, valamint az F7 és G7 akkordok hangjait. Ennek a skálának a használatával bluesos hangzást hozhatsz létre, amely megfelel a domináns szeptim harmóniának. Ha magabiztosan tudsz nyújtani, akkor az Eb hangot nyújthatod az E-ig, vagy csak az „irányába.
Itt egy tipikus blues szóló részlet:
Használhatod azonban a C-dúr pentaton skálát (C-D-E-G-A) is ugyanezen progresszió fölött, amennyiben elkerülöd a D hangot a C7 és G7 akkordok fölött, mivel az ütközik ezeknek az akkordoknak a moll szeptimjével (Bb). Ezt a skálát használva világosabb és dallamosabb hangzást hozhatsz létre, amely kontrasztban áll a domináns szeptim harmóniával.
De mondhatjuk úgy is, ha dúr pentaton hangjait játszod, akkor követned kell az akkordmenetet. Tehát C7 en C dó pentaton, a F7 re F dó, illetve a G7 pedig a G dúr pentaton hangzik jól.
A pentaton skála nemcsak az akkordok fölött való játékhoz hasznos, hanem dallamok és riffek létrehozásához is. A skála hangjainak különböző technikákkal, például hajlításokkal, slide -okkal, hammer-one-okkal, pull-off-okkal, vibratóval és double stop-okkal való kombinálásával kifejező és fülbemászó frázisokat hozhatsz létre, amelyek megragadják a blues és a rockzene lényegét. A leghíresebb gitárosok közül, akik széles körben használták a pentaton skálát, többek között SRV, B.B. King, Eric Clapton, Jimi Hendrix, Jimmy Page, Angus Young és Eddie Van Halen.
Összefoglalva:
A pentaton skála egy öt hangból álló skála, amely a dúr vagy moll skálából származik két hang kihagyásával. A bluesban és a rockzenében széles körben használják, mert egyszerű és sokoldalú hangzása van, amely számos akkordhoz és progresszióhoz jól illeszkedik. Lehetővé teszi továbbá, hogy elkerüld azokat a hangokat, amelyek ütközhetnek a harmóniával, és hogy dúr és moll hangnemeket egyaránt játszhass. A pentaton skála a gyökhangtól függetlenül ugyanolyan alakú és mintázatú a gitár fogólapján, ami megkönnyíti a transzponálást és a memorizálást. A skála hangjainak különböző technikákkal való kombinálásával fantasztikus szólókat és riffeket hozhatsz létre, amelyek lenyűgözik a hallgatóidat.
Remélem, élvezted ezt a blogbejegyzést, és tanultál valami újat. Ha többet szeretnél megtudni a pentaton skáláról és arról, hogyan használhatod a gitározásodban, akkor nézz körül a honlapon, vagy gyere vissza máskor is! Folyamatosan jövök új tartalmakkal!
Szép napot és jó gyakorlást! 😊